LANGTURSSEJLADS

 

LANGTUR 2009-2010

 

Baggrunden

 

Vi bor i et dejligt hus med skønne naboer omkring os og tæt til jobbet, som foregår hjemmefra da vi begge er selvstændige. Men det er ofte en travl hverdag med mange møder ude af huset på de tidspunkter hvor andre familier er hjemme sammen.

 

Det har betydet at fritiden sammen har været sparsom eller tit afbrudt af telefonen, som jo er en vigtig del af Pers job i de sidste 9 år hvor firmaet har eksisteret. Det, sammenholdt med nogle uhyggelige oplevelser af, hvor kort livet kan være, har givet næring til tankerne om en længere rejse, hvor vi kan være sammen om en masse fælles oplevelser uden afbrydelser.

 

Inspireret af mangen en dansk langtursforfatter har vi anet en mulighed, og nu vil vi altså bruge den...

 

 

DEN PLANLAGTE RUTE... - nu skulle den være på plads!

 

Affarende sted er Bisserup/Agersø juli 2009 og den foreløbige rute går sydover til Kiel og via Nord-Ostsee-kanalen ud til Helgoland, hvorfra vi vil sejle syd-vesti ned langs Holland/Belgiens kyst, måske et smut indenskærs til Amsterdam ad masteruten, og derefter videre ned i Kanalen med stop på Guernsey og kysten af Bretagne i Frankrig inden turen over Biscayen til den spanske nordkyst, hvor vi forventer at roen vil indfinde sig efter flere års planlægning og 6 måneders nedtælling til afgang.

 

Derefter rundt Spaniens nordvestkyst til Portugal, Madeira, Porto Santo og videre sydpå til de Canariske øer, som vi forventer at "tage" fra en ende af. Vi venter nok med at indtage Gran Canaria til ARC'en er sejlet afsted, men så vil vi ellers tilbringe december til april med at opleve ø-gruppen - måske med besøg hjemmefra.

 

I slutningen af april forventer vi at sejle til Acorene for at tilbringe 6 uger dér inden skuden atter rettes op og vi sejler nordi for at fange vestenvinden og en kurslinie til Irland, Irske hav, til Skotland og via den Caledoniske kanal og hilse på Loch Ness - videre til Nordsøen og hjem til DK til august 2010.  Hvis tiden er til det, kunne det jo være spændende at sejle til fx Kristianssand i Norge, nord om Skagen og besøge Læsø og Anholt i sommer-landet, på vej hjem til Agersø-sund.

 

 

 

 

Turen har vi opdelt i følgende etaper:

 

1. DK - Holland, Belgien, Camaret sur Mer, Frankrig (Gast: ?)

2. Camaret sur Mer, Biskayen, Spanske nordkyst, Galicien, Porto Portugal (Gast: ?)

3. Porto, Lisabon, Sines, Porto Santo, Madeira. (Gast: ?)

4. Madeira - Graciosa, Fuerte Ventura, Lanzerote, Gran Canaria, Tenerife, La Gomera.

5. Gran Canarie - Madeira - Sao Miquel, Acorene - Faial, Terceira. (Gast: Ana)

6. Terceira - Cork, Irland, Dublin (Gast: Kenn Nørreriis)

7. Dublin - Skotland, Caledoniske kanal, Inverness, Kristianssand, Norge (Gast: Leif og Anna)

8. Kristianssand - Skagen, Læsø, Anholt, Samsø, Agersø, Bisserup. (Gast: ?)

 

 

 

 

 

Capelinhos, Faial, Acorene

 

 

Forberedelser og dagbog op til afrejse 04.07.2009

 

02.07.2009

Den 21.06. havde vi fint besøg af Moody og Carsten fra Storstrøms afdeling af FTLF. De kan ikke komme til afsejlingen, så de ville lige komme og sige ordentlig farvel. Pænt af dem. Ikke nok med det har vi lånt kanalkort og Wasseralmanak på Hollandsk, som er et must for sejlads på Hollandske floder og kanaler. Og så har skipper fået teknisk support til søkort over telefonen flere aftener. Herligt at kende nogen, som har prøvet det før.

 

-og så står den ellers på nedpakning og oprydning i arbejdssager. Pyh-ha. Der er lidt stress på, men ungerne er på sommerferie hos Bedste og Bedstefar, Farfar og Farmor hentede dem i søndags. Nu er de hos Mormor og Morfar og kommer til aften sammen med de sidste låger som lige skulle males af svigerfar. Alle hjælper til med et eller andet og det er fantastisk dejligt. Tak for det. Nu kulminerer det snart med afsejling og forhåbentlig lidt ro på det hele.

 

Det varer måske lidt før vi skriver her på siden igen, for jeg ved endnu ikke hvordan jeg kommer til at redigere uden at downloade hele siden hver gang? Nå men det løser sig vel.

 

 

20.06.2009

Skipper monterer radar sammen med Lars mens Rikke og Lisbeth gennemgår 1. hjælps udstyr og sutur-teknik. (hvordan man syr en ridset flæskesteg sammen igen) Deres og vores unger legede igennem og nød hinandens selskab - det er svært at forestille sig at vi først ser dem hjemme igen om et års tid.

 

Det var en flot dag i lørdags hvor vi trak kabler til radar, vhf, gps samt navtex - igennem den ene slange efter den anden for at beskytte kablerne både ude og inde. Det er jo vigtige sager. Det blev efter sidste skafning før sidste stik var loddet på igen. 

Skipper har studeret mange langturssejlere for at få gode ideer til radarmasten og dette er så prototypen - svejst af Henrik. Den kan kippes når vi sejler i mange dage på den ene halse, så radar og de øvrige antenner har bedst muligt udsyn. Der findes også en selv nivellerende model, men den er ret kostbar så derfor blev det en homemade.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lars, der er ivrig amatørfotograf skød dette flotte motiv i Bisserup hen under aften.

 

Her til aften har vi haft besøg af endnu en gast - Kenn og Herdis som vi kender fra FTLF. Kenn vil gerne sejle med fra Azorene til Irland, så det har vi aftalt. Nu er der 2 gaster på plads til 3 af de længere ture.

 

På siden Langtur 2009 har vi opdateret ruten med etaper og gaster.

 

 

10.06.2009

Så er det vist tid til en opdatering!

I den forløbne måned har vi arbejdet på højttryk - først op til Pinsetræf i Ebeltoft med Foreningen til langturssejladsens fremme - FTLF, og dernæst klargøring til den egentlige afgang 4. juli.

 

Op til turen til Ebeltoft har vi slebet og lakeret alle hvide flader i hele pantryet samt lakeret det blanke. Henrik har svejst radarmast, som blev monteret lige inden afgang til Ebeltoft. Vi mangler dog at montere selve radar-radomen. Redningsflåden er blevet serviceret og genmonteret og der er blevet indrettet ekstra stuverum til proviant foruden motorcheck med ny impeller og olieskift. Dagen før afgang monterede Rikke og jeg det nye brugte storsejl, som er blevet efterset af Lars og har fået nye sejlpinde. Det er lige stort nok, men vi må se hvordan det går. Der skal vist lige flyttes en rebe-line til 2. reb.

 

 

Vi havde en fin tur til Ebeltoft, trods en lidt hård medfart i starten af turen. Der var lovet kuling på afsejlingsdagen og det holdt. Vi afsejlede fra Agersø torsdag aften kl. 2000 i kuling fra NV - samme retning som vi skulle. vi havde en aftale næste formiddag, så afsted vi måtte. Efter 4 timer på hårdt kryds med motor på som støtte, var vi kun kommet 10 mil i den rigtige retning, så det måtte vi opgive. vinden blev ved med at hyle hele natten men til morgen var vinden gået lidt mere i N og løjet til ca. 10 m/s og med håb om vinddrejning til NØ i løbet af dagen. Det gik noget bedre og fra den sidste vending nord for Røsnæs kl. 1700 kunne vi lige akkurat holde Ebeltoft vig oppe på en 350 grader, beholden kurs retvisende. Vi ankom Ebeltoft d. 29.6. kl. 2200. 

En del af turen styrede vores nye autopilot og det må siges at være en fantastisk god investering. Det giver overskud i besætningen ikke at skulle håndstyre på de lange kryds og så styrede den fantastisk lige.

 

Hillers - vores gast som er en ung gut på 19 år - fik en frisk start på sejladsen med Isabella, men han klarede det i fin stil og var en god hjælp - ikke mindst i Korsør hvor vi havde frisk vejr til havnemanøvrer.  Fra Ebeltoft tog Hillers videre på egen hånd i weekenden og vi gik op og hilste på de andre FTLF'ere til en grillet pølse og en kop øl.

Johan Hillers sejler med os hjem igen fra Ebeltoft søndag aften. Det er en prøvetur for os alle sammen, for Hillers skal med som gast på et par af de længere ture i Atlanten i løbet af det kommende år. Nu skal han lige have afsluttet sin studentereksamen og tjene lidt penge, så kommer han og sejler med over Biscayen fra Brest midt i august.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi aftalte med Hans at lægge os med hækken til en arbejdsplatform i havnebassinet for næste morgen at montere det nye vindror. Kl. 0900 var vi klar og i arbejdstøjet og et par timer senere var Isabella kommet til at ligne en rigtig langturssejler ved indsatsen og den store ekspertise fra en mangeårig langturssejler Hans Kokholm.  

 

 

 

 

 

 

Det er et flot og stærkt vindror og vi glæder os til at udnytte den nye ekstra "gast" til at styre dag og nat.

 

Vindroret er af typen med egen styrefinne. Dvs. bådens eget ror surres når sejlene er sat og båden er trimmet i balance. Herefter styrer vindroret i forhold til vinden. Vindroret er meget enkelt i sin opbygning og kan endvidere benyttes som nødrør hvis der opstår rorskade på hovedroret.  

 

Her er vi på vej hjem fra Ebeltoft - desværre ikke meget vind så det bliver motorsejlads hele vejen hjem igen. øv. Vi sejlede fra Ebeltoft - Hillers var påmønstret igen - søndag aften kl. 1800 og forventede at sejle igennem hele natten. Vi delte natten i vagter af 3 timer - skipper tog den første til kl. 0100 og Rikke og Hillers til 0400 og derefter skipper igen det sidste stykke til Agersø, hvor vi var kl. 0800. Her satte vi Rikke af for at hente bilen. Resten af besætningen sejlede Isabella til Bisserup hvor vi ankom kl. 1000.

 

Det var et dejligt gensyn med mange af langturssejlervennerne i Ebeltoft, hyggelig fest med god mad lørdag aften og dans til levende musik og skøøønt vejr weekenden igennem. Det var vist 230 tilmeldt til spisning lørdag og ca. 70 både havde fundet vej til den gamle museumshavn i Ebeltoft vig.

 

Her et foto af nogle af de festklædte skibe og med Fregatten Jylland stolt i baggrunden.

 

Der sker så meget på de få dage, at man er helt rundtosset når man sejler hjem. Så mange søde mennesker der ønsker det bedste for den forestående rejse og en masse gode råd og ideer til sikkerhed og bekvemmelig. Det er en fantastisk forening - det er en skat af viden og næstekærlighed som strømmer een i møde ved hvert eneste arrangement.

 

I Ebeltoft sagde vi også på gensyn til vores nye sejlende venner fra båden Aefnityr - Malene og Lasse og børnene  - de sejler på jordomsejling direkte herfra og vi har aftalt at mødes lidt længere sydpå, når vi selv har fået hevet teltpælene op.

 

 

Hjemme har Rikke snart pakket alt ned - selv huer og vanter er fordelt og lagt klar til nedpakning! Medicinlister og førstehjælpskit samt nødcontainer eller også kaldet Grab bag er blevet pakket og udstyret med alle fornødenheder. Og så har vi alle fået de sidste vaccinationer.

 

 

Grundlovsdag havde vi "Åben Båd" for Rose og Johans klasser for at kammeraterne kan få et indtryk af vores hjem de næste mange måneder.  Det var en fin dag med mange besøgende klassekammerater og deres forældre samt flere lærere og skoleledelse. Bedsteforældrene var mødt op med kage og kaffe på kajen og i båden var der rundvisning! Dejligt at så mange mødte op og kiggede ned i vores hule.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21.04.2009

Imorges - på Princessens fødselsdag - kom hun atter i vandet efter 8 dage på bedding på Agersø Værft. Det har været en drøj uge med lange arbejdsdage, men det har været et flot solskinsvejr hver dag om end sydøsten-vinden har været kold. Det er blevet til ny propel og skrueaksel, renoveret stævnrørsleje, nyt ekkolod med log og temperatur foruden at bunden er blevet overhalet og ny tærezink monteret. Skørpinden agter ved Sålen blev også fornyet.

Den nye propel, som er en Max-prop, nødvendiggjorde en større udskæring i roret. Derfor blev roret afmonteret og hjembragt på værkstedet for modificering - en større omgang med glasfiberarbejde og flere gange primer før afsluttende tilpasning og montering. Den nye propel er afprøvet i havnebasinnet og lader til at fungere perfekt. Jeg glæder mig til at afprøve den på en længere strækning for sejl og opleve roen uden den roterende skrueaksel.

I lørdags havde vi den store oplevelse at kongeskibet sejlede ned igennem Agersøsund og lagde for anker ud for havnen. En royal chalup ankom et kvarters tid senere og så nærmere på forholdene. Ganske interessant. På hjemturen med færgen fik vi gode fotos af det smukke gamle kongeskib i solnedgangen. Se flere fotos fra kølhaling under Galleri.

 

05.04.2009

Igår var dagen hvor skipper var til eksamen i Yachtskipper af 3. grad. Det gik heldigvis fint og dermed kan der frigøres en del tid, som i det sidste halve år har været anvendt til lektielæsning.

 

30.03.2009

Hurra - gearet kom i søndag den 22. marts og det fungerer perfekt! Leif var med og der var ikke et øje tørt, da vi kunne starte motoren op og afprøve at vinterens slid og investeringer har været det hele værd! Samtidig skiftede vi dieselfilteret - det var på tide! Tanken blev først renset op her i efteråret og det har betydet en del slam i tanken som ved motordrift i urolig sø er blevet suget med op i fødeledningen til motoren.

Desværre opdagede jeg en anden ting, som ikke var så godt. Vindmøllen gav en umiskendelig lyd fra lejerne - så skal den også med hjem på filbænken.

Og så har vi købt 2 sæt komplette dykkergrej, så nu skal vi bare have lært at dykke! Der var et godt tilbud i den blå, og der skal jo lidt legetøj til når vi skal ud i det blå. Mikkel som har dykket i mange år var med for at kontrollere grejet, og det skulle bare vaskes lidt og serviceres, så skulle det være så godt som nyt.

 

19.3.2009

Så er der sket lidt igen - dog ikke så meget på Isabella.

Der har været flere fødselsdage, generalforsamlinger, gymnastikafslutning, skole-hjemsamtaler og alle mulige gøremål som bare også er en del af hverdagen! Foruden en masse arbejde.

MEN Per har fået samlet gearet, jubii!

Leif fra sejlklubben har lovet at gi en hånd med at løfte det på plads igen, så det er bare dejligt.

 

Ellers går den sparsomme fritid med at læse lektier til Y3 og i diverse Pilots - har lige modtaget Atlantic spain and Portugal og Atlantic Islands med posten fra england. Rikke roder med budgetter og taler med FTLF og mulige gaster samt har afsluttet årsregnskabet i firmaet. Johan skriver månedsopgave om Uvejr! og Rose skriver formskrift og læser højt i Det forheksede nøglehul - og er bare i det hele taget en lille humørspreder.  

 

 

Ny-renoveret gear! Borg Warner 71C med reduction 2,57:1.

 

07.03.2009

Vi har mødt en anden sejlerfamilie, Malene og Lasse som også tager afsted med deres 2 børn og deres Vindö sejlskib i 2-3 år - deres plan er en jordomsejling! Vi har udvekslet kort og holder kontakten vedlige - måske vi kan mødes på vej ned til varmen!   

 

14.02.2009

Min bror Tommy's føs'dag. Tillykke!

Livet er jo ikke kun sejlads, så Rikke fik sidste år den ide at vi skulle give Rose og Johan en overraskelse i form af en forestilling i Operaen! Det blev det!

 

Iført det pæneste tøj vi ejer, var hele familien draget til hovedstaden for at opleve Brødrene Løvehjerte som opera.

 

Det var en fantastisk oplevelse for os alle. Og bedst som vi sidder bænket, så min- sandten om ikke hendes kongelige højhed Margrethe også havde besluttet at overvære den flotte forestilling.

Bagefter gik vi en tur langs kanalerne i solskinnet og hilste blandt andet på vores gamle Bandholm 27, som lå og frøs lidt i kanalen ved Overgaden Neden Vandet.

 

27.01.2009

Siden med sejlture 2008 er opdateret.

 

26.01.2009

Gearet er næsten færdigsamlet med nye pakninger og lejer. Det bli'r godt.

 

Her er det rengjort og klar til samling. Næsten lige så spændt som Johan med en ny lego-teknik-ting!  

 

Per laver en lille foto-række fra samlingen til en anden gang eller til hvem der måtte have interesse. 

 

Ellers bliver der terpet skibslys og vigeregler, meteologi og skibsbygning til Y3. Rikke pakker hus ned - alt det løse, samt læser på materialet fra sidste års vintertræf i FTLF.

 

For en uge siden var vi til Nytårskur i FTLF storstrøm - rigtig hyggeligt og dejligt samvær. Til Agersø træf samlede vi urter til snaps, og der blev (prøve) smagt til lejligheden! Herligt.

 

For et par uger siden mødtes vi med en anden sejlerfamilie, Marie og Jan og deres 3 børn, som har besluttet at sejle jorden rundt på 2 år. Det blev til en god snak om alle drømmene og forberedelserne, men der var slet ikke tid nok, så vi har aftalt at holde kontakten - ikke mindst for at mødes undervejs når det passer.

 

07.01.2009

Godt Nytår til alle!

Så oprandt året, vi har set frem til. Nedtællingen er begyndt! 6 måneders hårdt arbejde ligger forude, og herefter 12 måneders orlov med indhold!

Der er da sket lidt siden sidst, Per har pillet gearet ud - et Borg Warner hydraulisk gear med 2,57:1 udveksling på 72 kilo lusket ud bag motoren og båret op på broen - støn! Godt Johan var taget med og kunne give en hånd med. Nu er gearet adskilt i alle dets dele og venter på pakninger. Det var et renoveret gear, men det viste sig at en defekt seal ring har været årsag til alle vores kvaler i 2008 med overophedning, dårlig trækkraft mv.

 

Vi har holdt jul med fornuftige julegaver til alle - ikke noget med havestole og smarte aftenkjoler - nææ fornuftigt overtøj og værktøj! Og skiferien er konverteret til at Isabella fik en ny propel - en Maxprop istedet for.

 

Vi har holdt møde med Marianne og Carlo, som sidste år tog turen Kanarie-øerne tur/retur - og vi har fået mange gode anbefalinger og tips til turen. Skønt med den forening, FTLF. I foråret venter flere spændende foredrag med maritime titler, som vi også glæder os til.

 

Rikke har talt med FTLF-sekretariatet om bådcertifikater og skriver på info til børnenes klasser og er i øvrigt så småt begyndt at pakke ned - alt det vi med sikkerhed ikke får brug for efter 1. juli 09!

 

20.11.2008

Opdatering med blandt andet aktivering af siden "Seneste nyt!" Flere fotos kommer snart og opdatering af sejlture 2008.

 

02.11.2008

I weekenden 1. og 2. november sejlede Rikke og Per Isabella til Skælskør og riggede af. Det var fint vejr - let til jævn vind fra vest og vi havde genuaen oppe men havde motoren igang hele turen, som varede halvanden times tid. Det var egentlig ikke så koldt, trods de kun 5 streger på termometret! Både det i vandet og det i luften!

 

Efter et par ture med traileren tog vi hjem til vejfest og hyggede os med gode naboer og skøn mad. Næste morgen stod vi tidligt op og kørte til Skælskør for at sejle hende tilbage på vinterplads. Det er sørgmodigt at efterlade hende - næsten alene i havnen -  og ude i al slags vintervejr. Men sådan må det nu engang være i år.

 

Hjemme er forberedelserne til vores langtur i 2009 begyndt og Per har fx købt rustfrit stål hos huggeren til radarmasten og vi er begyndt at kigge lidt mere på ruten. Vi overvejer om turen måske kan gå til Kap Verde øerne - hvilket ikke i sig selv er et problem - men hjem via Canariske øer og Azorene. Det er ikke helt traditionelt at sejle nordpå fra Kap Verde i foråret, men det kan måske lade sig gøre?

 

14.10.2008

Så er den nye hjemmeside i luften. Tak til Jer som kigger med!

 

Familien Sandgren Stenbøg's første hjemmeside. Hav tålmodighed, siden vil blive udbygget undervejs og forbedret. Al begyndelse er svær!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

S/Y Isabella

              www.syisabella.dk

 

Man brækker sjældent benet, medens man klatrer op ad besværlige stier. Faren opstår, når vi begynder at tage let på tingene og vælger de behageligere stier.

Friedrich Nietzsche

 

Caldeira, Faial, Acorene