Nørderi
For bådnørder er det altid interessant at se hvad andre går og roder med. På denne side vil jeg vise nogle af de små projekter, som skal gøre Isabella endnu mere langturs-klar.
Arbejds- og afsætningsbord i salonen
Ofte har man brug for at sortere eller reparere noget men mangler et bord i den rigtige højde. Derfor er der nu monteret en solid bordplade, og pladsen ud mod skroget bliver til skab for lidt værktøj, maling og andet, som skal være nemt at komme til.
Strøm ombord
Strøm ombord på en båd er ofte et underprioriteret emne. En velfungerende elektrisk installation ombord er altafgørende for at sikkerhed, navigation, kommunikation og komfort er til stede.
Ombord på en båd er man i princippet på sin egen øde ø. Man skal bruge strøm til at navigere, lys til lanterner, radiokommunikation, hente vejrmeldinger, lade telefonen, lave mad, belysning ombord og meget andet.
Når man ligger i havn kan man trække en forlængerledning i land, men det er lidt mere udfordrende når man ligger for anker, eller sejler længere ture.
På en almindelig turbåd har man som regel et forbrugsbatteri og et startbatteri. Motoren lader på startbatteriet, når man sejler for motor. Forbrugsbatteriet lades også op, men først, når startbatteriet er ladet helt op. Når man kommer i havn, så sættes der landstrøm til, og så sørger en lader for at lade forbrugsbatteriet op over natten.
På en langtursbåd er der behov for mange forbrugsbatterier, en batteribank, fordi man ofte sejler i flere dage i træk, uden at komme i havn. En standard turbåd har måske et forbrugsbatteri på 100Ah. På en langtusbåd bør man have minimum 3-400 Ah (Amperetimer) eller mere, afhængig af hvor meget strøm man bruger i døgnet.
Afhængig af batteritype kan man i princippet kun bruge halvdelen af batterikapaciteten, inden batterierne skal lades op igen. Dvs. har man en batteribank på 400 Ah, så kan man kun bruge 200 Ah, svarende til et forbrug på 10 A i 20 timer.
En generator på en standard turbåds motor er dimensioneret til at lade et startbatteri og et forbrugsbatteri, men ikke en stor batteribank med mange hundrede Amperetimer. Derfor bør man som langturssejler opgradere sit ladesystem, på samme måde som man opgraderer og forbereder en masse andet udstyr ombord og sig selv til langtur.
Til opladning af den store batteribank kan man bruge solceller, en vindmølle eller bådens motor mm. Vindmøllen er ikke helt støjfri og heller ikke helt ufarlig, når det blæser kraftigt. Isabella sejler sydpå så derfor er solceller en rigtig smart opfindelse. Men solcellerne skal bruge mange timers sol, for at lade en stor batteribank op. En gang i mellem er man nødt til at supplere sine solceller.
På min første langtur havde jeg en stor 15A vindmølle til at supplere bådens motor. Solceller var ikke rigtig slået an hos mig, så når det var vindstille, måtte jeg starte bådens motor for at få lidt strøm på batterierne. Det er ikke smart at starte en 50 HK motor for at lade sine batterier, men det værste er, at en standard generator som nævnt ovenfor, ikke er dimensioneret til at oplade en stor batteribank, og derfor skal køre i mange timer for at oplade batterierne.
På en sejlbåd vil vi helst sejle for sejl, dvs vi ønsker at begrænse tiden, hvor motor er startet. Derfor har jeg gransket lidt i mulighederne og har valgt at opgradere motorens standard generator med en ekstern regulator, så den lader mere effektivt, når motoren er startet.
Smart charge
Sterling har lavet en ekstern laderegulator, man kan montere på sin standard generator, så den bliver lavet om til en super-generator. Dimsen hedder en Sterling Pro Reg BW.
Min plan for Isabella er at demontere den originale generator, som er på 55A og renovere denne med nye lejer og kul og tage den med som reserve.
Jeg har købt en nyere brugt generator, som er på 80A og denne vil jeg lave om til en super-generator. Sterling regulatoren er en slags turbo på en almindelig generator, men den er så smart, at hvis der sker noget med "turboen", så vil den gå tilbage til udgangspunktet og lade, som en almindelig standard generator.
Ultimativt har jeg valgt at tage den gamle med som reserve, og så er det bare at bytte dem om.
Der medfølger en udførlig vejledning til DIY samt en generel gennemgang af hvad man skal være opmærksom på i bådens el-system, når man sætter turbo på. Blandt andet anbefales det at gennemgå ladekabler og forbindelser til generator/batterier.
Der nævnes fx også, at har man et Amperemeter koblet på forbrugsbatterierne via lange kabler, så skal disse være dimensioneret for den højere ladestrøm, som den eksterne regulator medfører. Lange kabler giver desuden et tab, og er de underdimensioneret, så kan der endda være risiko for overophedning og brandfare. Man bør i stedet ændre sit setup til et Amperemeter med en shunt, som kan monteres med kraftige kabler tæt på batterierne, og tyndere signalkabler op til instrumentet.
Jeg lægger lidt flere fotos op senere når jeg er igennem processen.